برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

مضرات احساس تنهایی بر سلامتی: آیا تنهایی کُشنده است؟

مضرات احساس تنهایی بر سطح سلامتی چیزی معادل کشیدن یک پاکت سیگار در روز است. اما این همه ماجرا نیست. تفاوت زیادی بین احساس تنهایی و تنها بودن وجود دارد.

یکی از پروژه‌های من در مدتی که در یک بیمارستان پزشکی به عنوان مددکار اجتماعی کار می‌کردم، تحقیق در مورد بیمارانی بود که به صورت مداوم به اورژانس مراجعه می‌کردند. بعضی از این بیماران به بهانه مشکلات مزمنی از قبیل کمردرد و مشکلات تنفسی به بیمارستان آمد و شد داشتند. من بیمارانی را که تنها زندگی می‌کردند شناسایی کردم و با رضایت خودشان، به صورت منظم با آن‌ها تماس می‌گرفتم تا وضعیت‌شان را بررسی کنم.

در تماس‌های تلفنی که با این اشخاص داشتم، گاهی در مورد سلامتی خود صحبت می‌کردند و در مواقع دیگر صرفا می‌خواستند از خاطرات گذشته خود برای من تعریف کنند. به آن‌ها اجازه می‌دادم تا در مورد هر آنچه دل تنگ‌شان می‌خواهد صحبت کنند و به حرف‌هایشان خوب گوش می‌دادم.

مضرات تنهایی

بعد از مدتی میزان مراجعه آن‌ها به اتاق اورژانس را مورد بررسی قرار دادیم. از زمان شروع تماس‌ها، مراجعه این افراد به بیمارستان به شدت و به صورت معنی‌داری کاهش یافت.

به نظر من تماس‌های تلفنی به دو دلیل می‌تواند سبب کاهش مراجعه افراد تنها به اورژانس شده باشد. اول اینکه با مداومت تماس تلفنی، آن‌ها احساس تنهایی کمتری می‌کردند. این امر به آن‌ها کمک می‌کرد تا از نظر جسمی احساس بهتری داشته باشند. دوم اینکه این کار به آن‌ها امکان ارتباط و تعامل با فردی را فراهم می‌کرد؛ به این معنی که آن‌ها برای داشتن ارتباط انسانی با افراد، دیگر لازم نبود به اورژانس مراجعه کنند.

این فقط یک پروژه فارغ التحصیلی با یک جامعه آزمایشی محدود بود که حتی هنوز صحت آن توسط همکاران دیگر مورد تایید قرار نگرفته است. اما این پروژه این بازخورد جالب را به بیمارستان داد که چگونه می‌توانند از مراجعین اتاق اورژانس خود حمایت بیشتری کنند.

واضح است که احساس تنهایی مشکل بزرگی است که می تواند به انواع مختلفی از مسائل مربوط به سلامت جسمی-روحی و مسائل اجتماعی منتهی شود.

متأسفانه، چنین به نظر می‌رسد که تنهایی مسئله‌ای شایع و رو به رشد در عصر حاضر باشد. مطالعات نشان می‌دهد نیمی از آمریکایی‌ها احساس تنهایی و انزوا می‌کنند.

تفاوت بین احساس تنهایی و تنها بودن

احساس تنهایی کردن ابدا با تنها بودن یکسان نیست. چرا که خلوت کردن با خویشتن و سپری کردن اوقات با خود، گاهی حتی می‌تواند مفید باشد. اما تنها بودن باید یک موضوع انتخابی باشد تا ضامن سلامتی شود. به عنوان مثال، افراد سالمندی که تمایل به داشتن همدم دارند ولی کسی را ندارند که به آن ها سر بزند، به احتمال بیشتری اثرات جسمی و روحی تنها بودن را تجربه می‌کنند. حتی زمانی که جمعیت زیادی اطراف‌تان را فرا گرفته باشد، باز هم امکان این وجود دارد که کاملا احساس تنهایی کنید. این اتفاق وقتی می‌افتد که احساس کنید اطرافیان‌تان واقعا شما را درک نمی‌کنند؛ یا اینکه از این نگران باشید که در صورت ابراز «خود واقعی»تان دیگر مورد پذیرش اطرافیان قرار نگیرید. در این صورت افراد دور و برتان لزوما احساس تنهایی شما را از بین نخواهند برد.

احساس تنهایی

مضرات احساس تنهایی برای سلامتی

محققان پی برده‌اند که داشتن احساس تنهایی به اندازه کشیدن ۱۵ نخ سیگار در روز می‌تواند کُشنده باشد. افرادی که احساس تنهایی می‌کنند، به نسبت افرادی که روابط اجتماعی سالم دارند، ۵۰ ٪ بیشتر احتمال دارد که دچار مرگ زودرس شوند. دلایل متعددی برای علت کُشنده بودن تنهایی وجود دارد. در وهله اول، تنهایی باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد. همچنین تنهایی باعث افزایش التهاب در بدن می‌شود که می‌تواند به بیماری قلبی و دیگر بیماری‌های مزمن منجر شود. هنگامی که احساس تنهایی می‌کنید، استرس نیز تاثیر بیشتری بر شما می‌گذارد. مشکلات مالی، مشکلات سلامتی و موانع روزمره ممکن است عوارض عاطفی و احساسی بیشتری در افرادی که دچار کمبود حمایت اجتماعی و عاطفی هستند داشته باشد.

اهمیت کیفیت روابط انسانی

در دنیای مدرن با وجود اینکه بسیاری از مردم صدها و یا هزاران نفر فالوور در صفحات اجتماعی خود دارند، اما این ارتباطات و شبکه‌های اجتماعی هیچگاه راه‌حل تنهایی افراد نیستند. این مطلب نشان می‌دهد که تعداد ارتباطات اهمیتی ندارد، بلکه کیفیت آن مهم است. وقتی احساس تنهایی و انزوا می‌کنید، مسئله مهم این است که متوجه باشید که راه‌کارهایی برای بهبود ارتباطات اجتماعی وجود دارد و به بن بست نخورده‌اید.

مهم نیست که این راه‌کارها، ترتیب دادن قرار ملاقات‌های بیشتر با دوستان قدیمی‌تان برای نوشیدن قهوه باشد یا داوطلب شدن برای یک کار خیر و عام المنفعه؛ مهم این است که دست به کار شوید. چون تمایلات طبیعی جسمی و روحی‌تان هنگامی که احساس انزوا می‌کنید، می‌تواند از بین برود که این وضعیت بسیار خطرناک است. تا حد ممکن از خانه بیرون بروید و عمدا با مردم به صورت رو در رو ارتباط برقرار کنید. حتی اگر برای این کار در خود انگیزه‌ای نمی‌بینید یا حوصله‌اش را ندارید باید این کار را انجام دهید! اگر واقعا در تلاش برای مبارزه با بیماری تنهایی هستید، به دنبال یک فرد متخصص باشید. افسردگی، اضطراب و سایر مسائل مربوط به سلامت روان می‌تواند سبب به وجود آمدن احساس درماندگی و رها شدگی شود. چنین احساساتی می‌توانند با ایجاد یک چرخه تکراری، مقابله با عوارض تنهایی را دشوار کنند.

افراد درون‌گرا که بیشتر از دیگران با تنهایی انس می‌گیرند باید مراقب باشند تا تنهایی‌شان از حد نگذرد. در همین راستا مقاله «راه‌کارهای اجتناب از احساس تنهایی برای افراد درون‌گرا» را مطالعه کنید.
این انیمیش جذاب بیش از ۱۲ میلیون بار در یوتوب دیده شده است و گفته‌هایش بر اساس دو کتاب بسیار معتبر و پرفروش روان‌شناسی دنیاست.

 

منبع: سایکالیجی‌ تودی

 

یادداشت مترجم:

در اغلب کشورها ساز و کارهایی برا تشکیل گروه‌های حمایتی از افراد تنها یا افرادی که نیازمند راهنمایی و کمک گرفتن از دیگر افرادی که تجربیات ارزشمند خود را می‌توانند در اختیار افراد جوان‌تر بگذارند، وجود دارد. اهمیت تعاملات اجتماعی سازنده بر کسی پوشیده نیست.

خواسته یا ناخواسته فرهنگ شهرنشینی در تمام دنیا به سمتی پیش می‌رود که شهروندان را به سمت تنهایی هر چه بیشتر سوق می‌دهد. در جوامع با فرهنگ‌ها و سنت‌های خاص این مسئله هر چند در رسانه‌ها بیان نشود (در اغلب موارد صورت مسئله به طور کل پاک می‌شود و گاها دیگر کشور‌هایی که در کابینه دولت، وزیری به اسم تنهایی دارند، مورد هجمه و تمسخر قرار می‌گیرد)، وجود داشته و نیازمند توجه اساسی است.