برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

استرس چیست؟ تغییر دیدگاه برای کنترل اضطراب به شیوه کاملا جدید: دوستی با استرس!

استرس اصطلاحی رایج و به معنی احساسی است که افراد هنگامی که بیش از حد تحت‌فشار هستند و برای برآورده کردن انتظارات و مطالبات دچار زحمت و اضطراب می‌شوند، تجربه می‌کنند.

این مطالبات می‌تواند مرتبط با مسائل مالی، کار، روابط و دیگر موارد باشد. هر چیزی که به عنوان یک چالش واقعی یا ذهنی فرد را درگیر کرده یا سلامتی فرد را به مخاطره بیندازد، سبب ایجاد استرس می‌شود.

استرس می‌تواند یک انگیزه و محرک باشد. چیزی که برای بقا ضروری است. کارکرد مکانیسم «جنگ یا گریز» آن است که به ما بگوید چه زمانی و چگونه باید در برابر خطر واکنش نشان دهیم. با این حال اگر این مکانیسم، خیلی راحت تحریک شود یا اگر تعداد عوامل استرس‌زای زیادی وجود داشته باشد، می‌تواند سلامت روحی و جسمی فرد را تحت تاثیر قرار داده و مضر واقع شود.

طبق بررسی‌های انجمن روانشناسی آمریکا (APA)، میانگین سطح استرس در ایالات متحده سالیانه رو به افزایش است. استخدام و پول از عوامل اصلی استرس‌زا هستند.

عوامل استرس‌زا کدامند؟

حقایق کوتاه در مورد استرس:

در اینجا نکات کلیدی در مورد استرس را ذکر می‌کنیم:

استرس به بدن کمک می‌کند تا با خطر مقابله کند.

علائم آن می‌تواند هم نمود جسمی و هم روانی داشته باشد.

استرس کوتاه‌مدت می‌تواند مفید باشد، اما اضطراب طولانی‌مدت با مشکلات سلامتی مستقیما مرتبط است.

ما با یادگیری برخی روش‌های مدیریت اضطراب، خود را برای مواقع استرس‌زا آماده کنیم.

اضطراب / استرس چیست؟

استرس روش دفاعی و طبیعی بدن برای مقابله با حیوانات درنده و هر گونه خطر است. در این حالت بدن مملو از هورمون‌هایی می‌شود که سیستم‌های مختلف را، آماده مقابله با خطر یا فرار از آن می‌کند. به چنینی مکانیسم واکنش «جنگ یا گریز» گفته می‌شود.

وقتی با چالشی روبرو می‌شویم، بخشی از واکنش ما به شکل فیزیکی است. بدن تمام منابع خود را برای حافظت از ما فعال می‌کند تا یا بتوانیم بمانیم و بجنگیم یا در سریع‌ترین زمان ممکن فرار کنیم.

در این شرایط بدن مقادیر فراوانی از مواد شیمیایی شامل کورتیزول، آدرنالین و نورآدرنالین تولید می‌کند. عملکرد این هورمون‌ها باعث افزایش ضربان قلب، افزایش آمادگی عضلات، تعریق و هوشیاری می‌شود. همه این عوامل توانایی پاسخگویی به وضعیت خطرناک یا چالش‌برانگیز را بهبود می‌بخشد.

عوامل محیطی که این واکنش را برمی‌انگیزد، عوامل استرس‌زا نامیده می‌شوند. از جمله این عوامل می‌توان به برخی صداها، رفتار تهاجمی و پرخاشگرانه، خودروی در حال شتاب گرفتن، سکانس‌های ترسناک فیلم‌ها یا حتی رفتن سر اولین قرار ملاقات عاشقانه اشاره کرد. هرچه تعداد عوامل استرس‌زای بیشتری را تجربه کنیم، استرس بیشتری خواهیم داشت.

تغییر جسمانی در حین استرس

استرس عملکردهای طبیعی بدن مانند دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن را کند می‌کند. تا بتواند از تمام منابع خود در جهت افزایش سرعت تنفس، جریان خون، هوشیاری و استفاده از ماهیچه‌ها استفاده کند.

بدن در حین تجربه استرس به حالت‌های زیر دچار می‌شود:

۱. فشارخون و ضربان قلب افزایش می‌یابد

۲. تنفس سریع‌تر است

۳. سیستم گوارشی و هضم کند می‌شود

۴. فعالیت سیستم ایمنی کاهش می‌یابد

۵. عضلات دچار تنش می‌شوند

۶. با افزایش هوشیاری مانع از خواب می‌شود

اینکه چگونه به یک وضعیت دشوار واکنش نشان می‌دهیم، بر نحوه تاثیر استرس بر ما و سلامتی‌مان اثر دارد. فردی که احساس می‌کند یا باور دارد که توان کافی برای مقابله با شرایط را ندارد، احتمالا واکنش شدیدتری نشان داده و دچار مشکلات سلامتی خواهد بود. عوامل استرس‌زا به شیوه‌های مختلفی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

تغییر جسمانی در حین استرس

دلیل استرس در موقعیت‌های خوب!

برخی از تجربیاتی که عموما مثبت تلقی می‌شوند در بعضی افراد می‌توانند منجر به استرس شوند، مانند بچه‌دار داشتن، رفتن به مسافرت، نقل‌مکان به خانه‌ای بهتر و ترفیع گرفتن.

دلیل آن این است که موارد فوق اغلب شامل یک تغییر عمده، تلاش مضاعف یا مسئولیت‌های جدیدی هستند که نیازمند سازگاری‌اند. آن‌ها همچنین مثل قدم گذاشتن در ناشناخته هستند و برای فرد سوال است که آیا می‌تواند از پس آن‌ها برآید یا نه.

پاسخ منفی مداوم به چالش‌ها می‌تواند بر سلامتی و احساس خوشبختی تاثیر منفی بگذارد. با این وجود، آگاهی از نحوه واکنش شما در برابر عوامل استرس‌زا می‌تواند به کاهش احساسات منفی و پیامدهای استرس و مدیریت بهتر آن کمک کند.

اهمیت طرز فکر در مورد استرس

اگر چه در مقاله‌ای با عنوان «۶ راه‌حل فوری برای کاهش استرس و توقف اضطراب» روش‌های کاملا علمی و کاربردی را ارائه کردیم، ولی هدف اصلی این نوشته پرداختن به حلقه گمشده تمام روش‌هایی است که برای کنترل و کاهش اضطراب توسط متخصصان ارائه می‌شود.

خانم کلی مک‌گونیگال روان‌شناسی است که می‌گوید من به مدت ۱۰ سال به مردم کمک می‌کرده‌ام تا شادتر و سلامت‌تر زندگی کنند. اما اعتراف سختی که باید بکنم این است که در تمام این مدت آموزش‌های اشتباهی در مورد استرس به مردم می‌داده‌ام. آموزش‌ها و باورهای غلطی از جمله این‌که استرس شما را بیمار کرده و احتمال ابتلای شما به هر گونه بیماری از یک سرماخوردگی ساده گرفته تا بیماری‌های قلب و عروق را افزایش می‌دهد. داشتن چنین دیدگاهی باعث می‌شود که اضطراب در نظر ما مبدل به یک دشمن خونی شود.

خانم دکتر مک‌گونیگال در یک سخنرانی متفاوت به ما نشان می‌دهد که این آموزش‌ها و باورهای غلط هستند که استرس را تبدیل به دشمن ما می‌کنند و با تغییر آن‌ها می‌توان از آن در جهت اهداف خود استفاده موثر کرد.

ویدئوی پربازدید و ارزشمند زیر را از سری مجموعه سخنرانی‌های TED ببینید و به اشتراک بگذارید.