برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

احساس خشم و عصبانیت

خشم یا عصبانیت یکی از اصلی‌ترین احساسات انسان است که هم رده با عواطف دیگری مثل خوشحالی، غم، اضطراب و تنفر قرار می‌گیرد. وجود این احساسات برای بقای اجداد ما ضروری بوده‌اند و در طول تاریخ بشر تغییرات بسیار زیادی نداشته‌اند و صرفا کمی تراش خورده و صیقل یافته‌اند. خشم و عصبانیت در حقیقت با واکنش «جنگ، گریز یا مبهوت شدن» در ارتباط است. این واکنش پاسخی است که سیستم عصبی سمپاتیک در بدن برمی‌انگیزد و انسان را برای جنگ آماده می‌کند. اما جنگیدن لزوما به معنای مشت زدن و لگد انداختن نیست؛ بلکه گاهی به افراد جامعه این شجاعت و انگیزه را می‌دهد تا در برابر بی‌عدالتی، دادخواهی کنند و با تغییر قانون، هنجارهایی جدیدی را در جامعه شکل دهند.

چگونه می‌توان احساس خشم و عصبانیت را کنترل کرد؟

البته عصبانیت بیش‌ازحد یا خشمی که به راحتی برانگیخته شود، می‌تواند روابط دوستی و عاشقانه را خراب کند و در طولانی‌مدت برای بدن مضر باشد. ترشح طولانی‌مدت هورمون‌های استرس که همراه با واکنش خشم در بدن جریان پیدا می‌کنند، می‌تواند بخشی از نورون‌های (اعصاب) مغزی که مربوط به قضاوت و حافظه‌ کوتاه‌مدت است را نابود کند و عملکرد سیستم ایمنی بدن را هم تضعیف کند.

چه زمانی عصبانیت را یک اختلال روانی باید در نظر گرفت؟

همه ما گاه‌به‌گاه احساس خشم و عصبانیت را تجربه می‌کنیم. اما وقتی تکرار و شدت احساس خشم در روابط، عملکرد شغلی، وضعیت قانونی و سلامت روان تداخل ایجاد کند، یک مشکل واقعی محسوب می‌شود. اگر چه به صورت رسمی هیچ اختلالی به نام «اختلال خشم» وجود ندارد اما عصبانیت غیر نرمال می‌تواند نشانه‌های وجود احتمالی اختلال شیدایی، اختلال شخصیت مرزی و اختلال انفجاری مداوم باشد. برای اینکه از طریق روش‌های مدیریت بتوانید خشم و عصبانیت خود را کنترل کنید، لازم نیست حتما از دکتر کسب تکلیف کنید.

چگونه می‌توان خشم را کنترل کرد؟

فرض کنید در اتوبان رانندگی می‌کنید و راننده جلویی به شما راه نمی‌دهد یا راننده‌ای ناگهان جلوی شما می‌پیچد و باعث ایجاد احساس خشم در شما می‌شود. ابراز خشم و عصبانیت از شدت آن نمی‌کاهد؛ در عوض بیشتر و عمیق‌تر می‌شود.

همانند مابقی احساسات، خشم نیز باید از طریق مهارت خود‌آگاهی را کنترل شود تا مبادا باعث خودآزاری شود و یا مبدل به دشمنی، پرخاشگری و یا رفتار خشونت‌آمیز با دیگران شود. این روزها سازمان‌ها و گروه‌های مختلفی برای مدیریت خشم وجود دارند که می‌توان از حمایت آن‌ها بهره برد. استفاده از روش بازسازی شناختی در این گردهمایی‌های فردی یا گروهی می‌توانند موثر واقع شود. از طریق روش بازسازی شناختی، افراد و بیماران می‌توانند افکار ناسالم و فتنه آمیز خود را تغییر دهند.

استفاده از تکنیک‌های تنفس آرام‌بخش و مدیتیشن می‌تواند به افزایش اراده برای کنترل احساسات مختلف از جمله خشم کمک کند.

 

منبع: سایکالیجی تودی