برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

تاثیر طبیعت بر سلامت روان انسان و کاهش اضطراب و استرس

تحقیقی که اخیرا توسط گروهی از دانشمندان عصب‌شناسی انجام شده نشان می‌دهد که روزانه قرار گرفتن در دامن طبیعت به مدت مشخصی می‌تواند کارکردی شبیه به قرص آرام‌بخش داشته و استرس، اضطراب و تنش وجود شما را از بین ببرد و ذهن‌تان را آرام کند. مسلما همه ما می‌دانیم که طبیعت که تاثیری بر سلامت روان ما دارد، اما شاید یافته‌های قطعی تحقیقات، به شما کمک کند که متوجه شوید چرا باید بیشتر به دل طبیعت بروید.

تاثیر طبیعا گردی در کاهش اضطراب و استرس

هنگامی که به تعطیلات می‌روید، فارغ از اینکه محل تعطیلات‌تان کجا باشد، چه کوه و دشت باشد چه ساحل و دریا، به احتمال زیاد هدف شما آسودگی از فشارهای زندگی روزمره است. اگر زندگی­‌تان از صبح تا شب در دویدن‌های بی‌ثمر خلاصه می‌شود، احتمالا نیازمند یک تغییر آب‌وهوای اساسی هستید تا ذهن و جسم‌تان را از هر آنچه مثل خوره به جان‌تان افتاده دور نگه دارید. در مطالعات گسترده مزایای قرار گرفتن در دامن طبیعت بارها اثبات شده است، اما حتی اگر این مستندات نیز نبودند، آن احساسات خوب در انتهای تعطیلات به قدری واضح و روشن هستند که اغلب ما تمایلی به برگشت به زندگی روزمره نداشته باشیم.

سوال این است: اگر مجبور نباشید برای بهره‌مند شدن از مزایای کاهش استرس و آرام‌بخش طبیعت تا فرا رسیدن تعطیلات بعدی صبر کنید، چه؟ آیا حاضر هستید چند روز در هفته برای بیرون رفتن از خانه برنامه‌ریزی کنید؟ محققان دانشگاه میشیگان زمانی را که طول می‌کشد تا محیط طبیعی استرس را از وجود شما بزداید، کشف کردند.

 در این مطالعه، گروهی متشکل از ۳۶ فرد بزرگ‌سال ساکن در شهر، که اغلب زنانی در بازه‌ی سنی ۲۲ تا ۶۸ ساله بودند، در طول ۸ هفته حداقل در سه تجربه طبیعت‌گردی شرکت کردند. در طول دوره آزمایش، از شرکت‌کنندگان خواسته شد که با وقت‌گذرانی در هر مکان و فضای بازی که احساس می‌کردند عناصر کافی برای برقراری تعامل واقعی با طبیعت وجود دارد، به اصطلاح از «قرص طبیعت» استفاده کنند. اینکه کجا بروند، کجا بنشینند، قدم بزنند، چه زمانی از روز برایشان مناسب است، مدت زمانی که فکر می‌کردند برای رهایی از اضطراب لازم است سپری کنند، تمام در اختیار اراده‌ی افراد داوطلب بود. با توجه به الزامات ضروری تحقیق و تست‌های سلامت جسمانی، شرکت‌کنندگان اجازه نداشتند در حین تجربه طبیعت‌گردی، تمرین‌های هوازی یا ایروبیک انجام دهند و از هرگونه مکالمه، رسانه‌های اجتماعی، اینترنت و مطالعه منع شده بودند.

طبیعت گردی برای کاهش استرس

فایده طبیعت‌گردی برای کاهش اضطراب و استرس

با استفاده از کیت‌های نمونه‌گیری پیشرفته، محققان نمونه‌های بزاق داوطلبان را قبل و بعد از هر تجربه حضور در طبیعت جمع‌آوری کردند. با استفاده از نمونه‌های به دست آمده، محققان قادر به اندازه‌گیری و مقایسه سطح دو هورمون کورتیزول و آلفا-آمیلاز به عنوان شاخصه‌های بیولوژیک اضطراب شدند. محققان دریافتند که هر دو شاخص مذکور، در واکنش به تجربه طبیعت‌گردی به شدت کاهش می‌یابد. آن­ها همچنین متوجه شدند که تجربه طبیعت‌گردی به هر مدتی که باشد، مزایای خودش را به همراه دارد؛ اما برای اینکه بیشترین میزان سود شامل حال افراد شود، یک دوره ۲۰ تا ۳۰ دقیقه‌ای عالی است.

به نزدیک‌ترین پارک خود بروید و ۲۰ دقیقه را آنجا سپری کنید. نتایج حاصل را در روح و جسم خود مشاهده کنید. علاوه بر طبیعت‌گردی راه‌حل‌های مختلف دیگری برای مقابله با استرس و اضطراب وجود دارد که از جمله آن‌ها تمرین ‌ذهن‌آگاهی و تنفس شکمی است.

 

منبع: سایکلالیجی تودی

 

یادداشت مترجم:

باید توجه داشت که بدن یک سیستم پیچیده است. وقتی صحبت از مسائل روان‌شناسی می­‌شود، جدا کردن جسم از ذهن و روحیه کاری اشتباه است. این سیستم پیچیده در تمام گونه‌­های ساز و کار شفابخشی خودکار مختص خود را دارد. هر چند ناممکن نیست و اما بسیار کمتر اتفاق می­‌افتد که یک گونه‌ی خاص دچار افسردگی شود. شاید تعجب کنید، ولی حقیقت دارد که گونه‌های دیگر هم در مواجهه با غم‌ها و فقدان‌های بزرگ در زندگی ممکن است تجربه‌ی افسردگی را شبیه ما انسان‌ها داشته باشند. سبک زندگی مدرن چیزی نیست که بدن ما بتواند با استفاده از سازوکارهای جامعه شهری خود را از شرایط تنش‌زا بازیابی کند. به خوبی ثابت شده است که روزانه به مدت ۱۵ دقیقه قرار گرفتن در معرض اشعه خورشید جزو نیازهای اساسی بدن است که در صورت عدم تامین شدن، نه تنها باعث کاهش تولید ویتامین D می‌شود که در درازمدت به افسردگی نیز منجر می‌شود. برای رهایی از اضطراب‌هایی که ابداع زندگی قرن اخیر است به بدن‌تان اجازه دهید اتصال خود را با طبیعت آرام‌بخش مجددا برقرار کند و خودش را شفا بخشد.