برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

تغییر سیستم عصبی مغز: ۵ عادت ذهنی برای رسیدن به شادی و خوشبختی
رضی میرفرشبافان در ذهن

تغییر سیستم عصبی مغز: ۵ عادت ذهنی برای رسیدن به شادی و خوشبختی

سیستم عصبی مغز خود را به گونه‌ای بازسازی کنید تا بتوانید از دوپامین، سروتونین، اکسی‌توسین و اندورفین‌ها که در حقیقت هورمون‌های شادی هستند، لذت بیشتری ببرید. خوشبختی یک فرآیند مادام العمر است و این پروسه برای هر کسی متفاوت از دیگری است. خبر خوب این است که هر روز موقعیت‌های مختلفی فراهم می‌شود که می‌توانید با استفاده از آن‌ها خود را خوشحال‌تر کنید.

اغلب مردم، شرایط، موقعیت‌های خارج از کنترل خود و دیگران را مقصر بدبختی و نارضایتی خود می‌دانند. اما حقیقت این است که خوشحالی و خوشبختی ما، مسئولیت خودمان است و اگر شاد نیستید یعنی به بلوغ نرسیده‌اید!

النور روزولت همسر یکی از رئیس‌جمهورهای پیشین ایالات‌متحده چنین می‌گوید:

«هیچ کسی بدون اجازه شما نمی‌تواند کاری کند که حال شما بد شود.» به عبارت دیگر هیچ کسی نمی‌تواند شادی و خوشبختی شما را بدون اجازه خودتان از دستتان بگیرد.

مسیر ذهنی رسیدن به شادی و خوشبختی

مسیر ذهنی رسیدن به شادی و خوشبختی

خوشبختی یک فرایند روزانه است. شما می‌توانید برای احساس خوشبختی حداکثری هر روز یک سری کارهای بیشتری را انجام دهید که به شما احساس خوبی می‌دهد. هر روز از عمرتان به شما این فرصت داده می‌شود تا بتوانید روحیه خود را کنترل کنید. این امکان وجود دارد که به مرور زمان نحوه خوشحال کردن خودتان و شاد ماندن را یاد بگیرید.

دن میلمن، نویسنده و مدرس رشد فردی این گونه توضیح می‌دهد که، «باور همیشگی من این است که هر انسانی از زمان تولد این حق را دارد که یک زندگی باکیفیت، همراه با لذت و خردمندانه داشته باشد و این زندگی با گذشت زمان و به شکل خود به خود به من عطا خواهد شد. من هیچ‌گاه نسبت به این موضوع شک نداشته‌ام که باید طریقه صحیح زندگی کردن را آموخت. منظورم آن شیوه از زیستن با یک اصول و روش‌های خاص است که بتوانم آنقدر در این اصول استاد شوم تا به جهان از دریچه صحیح نگاه کنم و به آن زندگی ساده، شاد و عاری از پیچیدگی دست پیدا کنم.»

افراد خیلی خوشحال عادت‌های خاصی را سرلوحه زندگی خود می‌کنند و همین موضوع آن‌ها را از دیگر افراد جدا می‌کند؛ آن‌ها عادت‌های خوشحال‌کننده‌ای دارند. افراد شاد آن کارهایی را بیشتر انجام می‌دهند که احساس خوشبختی‌شان را تقویت می‌کند. عناصر فرایند خوشبختی شامل انجام یک سری کارها و فعالیت‌های روزمره و اتخاذ تصمیم‌های خاص است. هر چه این عناصر را بیشتر به کار بگیرید، سیستم عصبی مغز شما خود را با این عادت‌های مرتبط با شادی و خوشبختی، بیشتر سازگار می‌کند.

وقتی که احساس خوبی دارید، مغز شروع به ترشح دوپامین، سروتونین، اکسی‌توسین یا اندورفین ترشح می‌کند که هورمون‌های شیمیایی چهارگانه بدن برای القای حس خوشبختی و شادی هستند.

عادت‌های ذهنی برای رسیدن به خوشحالی و خوشبختی

ما خواهان بیشترین حجم از این احساسات زیبا هستیم، چرا که مغز ما، اصولا برای طلب آن‌ها طراحی و تکامل‌یافته است. در ادامه به ۵ مورد اشاره می‌کنیم که هر فردی در هر برهه‌ای از زندگی‌اش می‌تواند به کار بگیرید و احساس خوشبختی و شادی بیشتری را تجربه کند.

۵ عادت مغز برای رسیدن به خوشحالی و خوشبختی

۱. مغز افراد خوشحال همسو با جریان است

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که غرق در انجام کاری باشید و گذر زمان را احساس نکنید؟ این که بتوانید خود را در کاری غرق کنید اگر چه برای اغلب افراد به ندرت ممکن است پیش بیاید، اما همان وضعیتی است که از آن به عنوان «جریان» یاد می‌شود.

این یک تجربه مطلوب است که می‌تواند شما را خوشحال کند. از پیاده‌روی گرفته تا باغبانی، مطالعه و یا حتی تماشای فیلم یا برنامه تلویزیونی محبوبتان می‌تواند شما را غرق در جریان کند. منظور از جریان این است که از درون احساس رضایت کنید.

پرفسور میهایلی در کتاب پرفروش خود با نام «جریان: روان‌شناسی تجربه مطلوب» تئوری «هم‌سویی با جریان» در توضیح خوشبختی ارائه می‌کند که در حقیقت نتایج دو دهه تحقیقات او در مورد شادی است. او «جریان» را این گونه تعریف می‌کند: «حالتی که شخص طی آن درگیری فعالیتی می‌شود که چیزهای دیگر برایش بی‌اهمیت می‌شوند؛ تجربه‌ای چنان لذت‌بخش که افراد به هر قیمتی دست به تکرار و ادامه آن می‌زنند.»

در طول چنین لحظات جادوهایی، ما احساس متناقضی در مورد زمان تجربه می‌کنیم؛ از یک طرف زمان به سرعت عبور می‌کند و از طرفی گویی زمان برای ما متوقف شده است.

تجربه «جریان» را تقریبا می‌توان در هر فعالیتی درک کرد به شرطی که نیازمند درگیری ذهنی طولانی‌مدت باشد و واقعا از انجام آن لذت ببریم.

برای اینکه بتوانید خوشبختی را بدون دنبال کردن آن تجربه کنید، باید عادت‌های روزانه شاد برای خود داشته باشید. وقتی یک سری انتظارات در مورد آنچه قرار است شما را خوشحال کند، در مغز شما شکل می‌گیرد، اعصاب مغز کم‌کم خود را به گونه‌ای تغییر ساختار می‌دهد تا دنبال عادت‌های بیشتری برای شاد بودن باشد.

۲. افراد شاد شکرگزار هستند – مهارتی که لازمه زندگی شاد است

تحقیقات اثبات کرده‌اند که هر چه تعداد دفعات تجربیات مثبت بیشتر باشد، تاثیر بیشتری بر میزان رضایت از زندگی ما دارد. به عبارت دیگر تاثیرگذاری دستاوردهای کوچکی که به تعداد زیاد اتفاق می‌افتد، بیشتر از موفقیت‌های بزرگی است که هر چند سال یک بار نصیب ما می‌شوند. افرادی که شکرگزار و قدردان هستند نسبت به خود و زندگی‌شان احساس بهتری دارند و همچنین احساس شادی و خوشبختی بیشتری دارند.

شکرگزار بودن و ابراز قدردانی به افراد کمک می‌کند تا احساس خوبی نسبت به خود داشته باشند و همین موضوع باعث افزایش عزت‌نفس / اعتماد‌به‌نفس آن‌ها می‌شود. همچنین تمرین قدردانی می‌تواند در مغز شما تغییراتی دائمی و پایدار ایجاد کند.

الی کاب، دکترای روانشناسی می‌گوید: «قشر پیش‌پیشانی مغز افرادی که به صورت تعمدی و عمیق تمرین شکرگزاری می‌کنند، از حساسیت عصبی بیشتری برخوردار است. این قشر از مغز با یادگیری، تفکر منطقی و تصمیم‌گیری در ارتباط است.»

هنگامی که ما واقعا شکرگزاری را در زندگی تمرین می‌کنیم، احساس فروتنی بیشتری داریم و با جهان پیرامون خود واقعا ارتباط برقرار می‌کنیم. این سبب می‌شود که دیگران به سمت ما کشیده شوند. اگر قدردان بودن را برای مدتی تمرین کنید، تاثیرات مثبت آن را بدون اینکه نیاز باشد بدان فکر کنید، در دیدگاهی که نسبت زندگی‌تان دارید، مشاهده خواهید کرد.

۳. شادترین افراد به دنبال گسترش روابط عمیق و معنادار هستند.

داشتن روابط اجتماعی خوب، از بهترین معیارها و شاخصه‌های پیش‌بینی کننده یک زندگی شاد است.

تحقیقات فراوانی ثابت کرده‌اند که ارتباطات اجتماعی باعث شادتر شدن مردم می‌شوند. روابط رضایت‌بخش نه تنها باعث خوشحالی مردم می‌شوند بلکه سبب بهبود سلامت و حتی افزایش طول عمر نیز می‌شوند.

روابطی که با دیگران داریم، با برخی از قوی‌ترین احساسات ما مرتبط هستند. وقتی این روابط مثبت باشند، احساس خوشبختی، رضایت و آرامش می‌کنیم. اما وقتی رابطه‌ای وجود ندارد یا اوضاع روابطمان خراب است، احساس اضطراب، افسردگی و تنهایی می‌کنیم.

تحقیقی بسیار طولانی‌مدتی که توسط محققان دانشگاه هاروارد روی ۷۲۴ شخص به مدت ۷۵ سال روی افراد بالغ انجام شد، نشان داد که داشتن روابط خوب مهمترین عامل موثر برای احساس خوشبختی و شادی طولانی‌مدت و پایدار است.

دکتر رابرت والدینگر، روان‌پزشک و سرپرست تحقیق هاروارد می‌گوید:

«درسی که از ما از مطالعه و بررسی ده‌ها هزار صفحه گزارش برآمده از این تحقیق گرفتیم این بود که داشتن روابط خوب ما را شاد‌تر و سالم‌تر نگه می‌دارد.»

رسیدن به شادی و خوشبختی از طریق مدیتیشن

۴. افراد خوشحال در لحظه زندگی می‌کنند

هنگامی که بیشتر وقت خود را صرف نگرانی در مورد وقایع گذشته یا ترس از اتفاقاتی که قرار است در آینده بیافتد بکنید، خوشحال بودن بسیار دشوار است.

زندگی هر لحظه در حال شکوفایی است، اما ما آنقدر درگیر هستیم که متوجه نمی‌شویم. ما به قدری مشغول و نگران گذشته و آینده هستیم که اجازه می‌دهیم فرصت لحظه کنونی بدون دیده یا درک شدن از دستمان برود.

ما با نگرانی در مورد آینده و افسوس در مورد گذشته‌ای که تمام شده است، ثانیه‌ها، دقیقه‌ها، ساعت‌ها، روزها، ماه‌ها و سال‌های گران‌بهای خود را تلف می‌کنیم.

شما قرار است فقط یک بار زندگی کنید و انتخاب شما باید زیستن در همین لحظه فعلی باشد. به زندگی در لحظه کنونی، ذهن‌آگاهی گفته می‌شود. ذهن‌آگاهی وضعیتی است که در آن شخص به طور فعال و آگاهانه و تعمدی به زمان حال توجه می‌کند.

هنگامی که لحظات شاد در زندگی‌تان به وجود می‌آید به آن‌ها بها دهید. گاها همین چیزهای به ظاهر ساده، همان چیزهای شگفت‌انگیزی هستند که زندگی کردن را آسان می‌کنند.

زیاد به «لذت بردن» از زندگی فکر نکنید. درست همان لحظه‌ای که شروع به اندیشیدن می‌کنید و دنبال چیزهایی می‌گردید که با آن‌ها زندگی‌تان را کامل کنید، زندگی تبدیل به سراب می‌شود. اگر می‌خواهید در لحظه زندگی کردن را یاد بگیرید، این کار را با تمرین مدیتیشن شروع کنید.

۵. مغزهای خوشحال دنبال ماجراجویی هستند و هیجان زندگی را به اشکال مختلف می‌چشند.

همین که برای یک ماجراجویی هر چند کوچک برنامه‌ریزی کنید برای روزها و هفته‌هایی که منجر به آن سفر می‌شود، شادی شما افزایش پیدا می‌کند. به این حالت اثر تاخیر خوشنودی می‌گویند.

وقتی بنا بر ماجراجویی باشد، افراد به طور طبیعی هیجان‌زده بوده و قدردان هستند، استرس کمتر و حضور بیشتری در لحظه دارند. شاید به همین خاطر است که در ادبیات و فرهنگ عامه می‌گویند دنیا دو روز است تا حس ماجراجویی در افراد برانگیخته شود.

می‌توانید زندگی روزمره را به یک ماجراجویی تبدیل کنید، هر روز می‌تواند یک روز فوق‌العاده باشد. حتی می‌توانید بدون مسافرت رفتن هم ماجراجویی کنید، مثلا مسیر دیگری برای رفتن سر کار انتخاب کنید یا موضوعی خارج از روال مطالعه روزمره خود انتخاب کنید.

یک مهارت جدید بیاموزید که می‌تواند در آینده خیلی به دردتان بخورد و از هیجان این تجربه جدید، لذت ببرید. طبیعت‌گردی برای دوستداران طبیعت، ماجراجویی و سفر رفتن فرصتی است برای لذت بردن از مناظر شگفت‌انگیز و شکرگزاری.

نتایج یک تحقیق نشان داده است که سپری کردن تنها ۲ ساعت وقت در هفته در کنار طبیعت، خواه جنگل باشد، خواه ساحل یا پارک، باعث افزایش سطح سلامت جسم و روح می‌شود. در همین راستا مقاله «تاثیر آرامش طبیعت بر اضطراب و استرس» مطالعه کنید.

برای تجربه خوشبختی واقعی باید از جزئیات چشم‌پوشی کنید و آماده این باشید که شگفت‌زده شوید یا بفهمید که احیانا فرضیات و دانسته‌هایتان اشتباه بوده است.

هر روزی که از خواب بیدار شوید که آماده برداشتن قدم‌هایی کوچک برای شادی و خوشبختی خود باشید. کارهای خوب را فراغ از اینکه چقدر کوچک هستند، انجام دهید تا روحیه‌تان تقویت شود. هر کار کوچکی قبول است.

 

منبع: مدیوم