برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

راه‌کار توقف اضطراب و نگرانی

خود را فردی مضطرب و نگران می‌دانید؟ آیا به‌طورکلی اعتقاد شما بر این است که همه کارها خوب پیش می‌رود؟ یا به‌طور مرتب به این فکر می‌کنید که یک اتفاق بد رخ خواهد داد؟ جنیفر تاتیز در کتاب خود با عنوان «راه‌کار توقف نگرانی: آیا همیشه منتظر رخ داد اتفاقی ناگوار هستید؟» راه‌کارهایی برای توقف خود درگیری و لذت بردن بیشتر از زندگی ارائه می‌دهد که در ادامه به چند روش مهم از این کتاب اشاره می‌کنیم.

دلیل اصلی نگرانی افراد

آیا تابه‌حال احساس کرده‌اید که شادمانی ناشی از پیروزی بزرگی که به دست آورده‌اید با استرسی ناشی از این تصور آمیخته شده باشد و همانند الاکلنگی که بالا می‌رود باید خود را برای پایین آمدن با سر و اتفاقی وحشتناک آماده کنید؟

اگر چنین است، شما تنها نیستید: اغلب وقتی افراد باانگیزه‌ای که مشتاق به دست آوردن چیزی هستند و درنهایت بدان می‌رسند – این افراد از چشیدن طعم کامل آن لحظات خوب ناتوان هستند. درواقع برعکس این کار را انجام می‌دهند و مدام نگران این هستند که مبادا دستاوردشان به باد برود.

مقابله بانگرانی بعد از پیروزی

اما خروج از لحظه‌های شادمانی و القای احساس ترس در وجود خود برای آنچه ممکن است در آینده رخ دهد، شما را آماده مقابله با آن فاجعه نخواهد کرد. درواقع، تحقیقات نشان داده‌اند که این توانایی تجربه احساسات مثبت است که توانایی ما در مقابله با اضطراب را بهبود می‌بخشد. خبر بهتر اینکه که نتایج تحقیقات انجام‌شده توسط دکتر سونیا لیوبومیرسکی، روانشناس دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد که تجربه احساسات مثبت نه‌تنها مقدمات ناامیدی شما را فراهم نمی‌کند که بلکه احتمال دستابی به اهداف شغلی، سلامتی و روابط عاطفی شما را افزایش می‌دهد.

تلاش برای رسیدن به اهداف و سپس نگرانی در مورد از دست دادن پیروزی‌ها، به دلیل نداشتن هیچ‌گونه فرصت استراحت سبب تضعیف روحیه شما می‌شود. اما یک سری تکنیک اثبات‌شده وجود دارند که می‌توانند با خاموش کردن گفتگوهای درونی که مدام در حال گوش زد کردن خطر در کمین بودن ناامیدی در هر گوشه و کنار هستند، از یک زندگی خوب لذت ببرید.

نویسنده کتاب خانم تاتیز چندین پیشنهاد دارد:

راه‌کار توقف اضطراب و نگرانی

۱. توجه داشته باشید که نگران بودن فقط باعث از بین رفتن شادی و حال خوب فعلی‌تان می‌شود

یکی از دلایل اصلی نگرانی مردم این است که تصور می‌کنند این کار به رویایی بهتر با حوادث ناگوار کمک می‌کند. اما باید پذیرفتیم که نمی‌توانیم به‌صورت کامل آماده مواجهه با چالش‌های احتمالی آماده ‌باشیم.

دکتر میشل دوگاس، استاد روان‌شناسی در دانشگاه کبک، می‌گوید:

«تعداد اتفاقات بدی که احتمال رخ دادنشان وجود دارد بی‌نهایت است (اکثرا بسیار بعید هستند) و به‌هیچ‌وجه امکان ندارد که یک شخص بتواند همه آن‌ها را پیش‌بینی کند.»

چرا نباید دستاوردهای خود را به حساب شانس بگذارید؟

۲. به تلاش‌های سخت خود برچسب شانس نزنید

فروتنی یک فضیلت است، اما نباید به هزینه از دست دادن حس ایمانی که به خودتان دارید، تمام شود. هنگامی‌که شما دستاوردها و توانایی‌های خود را کم‌ارزش جلوه می‌دهید و پیروزی‌های خود را تماما به‌پای عوامل بیرونی همچون زمان‌بندی و شانس می‌نویسید، نه‌تنها در حال القای این باور هستید که دست‌هایی پشت پرده‌ای برا موفقت وجود دارد که قدرت کارآمدی (ذهنیتی که شما در مورد توانایی شکل دادن به زندگی خود دارد) خود را نیز از دست می‌دهید. درک اینکه می‌توانیم به خودمان تکیه کنیم، ما را به تلاش مضاعف تشویق می‌کند و پیش‌بینی کننده ظرفیت ما را برای مدیریت موثر احساسات و دستیابی به اهداف است.

۳. به‌جای اهداف روی ارزش‌های خود متمرکز شوید

اغلب افراد ارزشمندی خود بر اساس تعداد و میزان دستاوردهای شخصی خود می‌سنجند که بسیار اشتباه است و موجب از دست رفتن اعتماد‌به‌نفس آن‌ها می‌شود. در مقاله‌ای دیگر به روش‌های افزایش اعتماد‌به‌نفس پرداخته‌ایم. اما کاری که باید بکنید این است که از خود بپرسید:

چه فضیلتی را می‌خواهم داشته باشم؟

هم‌اکنون چطور می‌خواهم دیده شوم؟

می‌خواهم زندگی‌ام سمبل چه چیزی باشد؟

 

قلم و کاغذی بردارید و به این سوالات پاسخ دهید:

آیا خود را فردی نگران می‌دانید؟ هنگامی‌که اتفاق خوبی برایتان می‌افتد منتظر وقوع حادثه ناگوار هستید؟ یا نسبت به زندگی فردی خوش‌بین هستید؟ چرا این‌گونه فکر می‌کنید؟

آیا در برهه‌ای از زندگی‌تان در مورد چیز بخصوصی مضطرب بوده‌اید؟ در مورد چه چیزی نگران بوده‌اید؟ و چرا؟ اوضاع چطور پیش رفت؟ آیا نگران بودن به شما کمکی برای مواجهه با آن موقعیت کرد؟ اگر می‌توانستید دوباره به آن زمان برگردید رویکرد متفاوتی اتخاذ می‌کردید؟

چه راه‌کارهایی برای مقابله با نگرانی خود دارید؟ به نظر شما کدام‌یک از راه‌حل‌های ارائه‌شده در این مقاله می‌تواند مفید باشد؟ و چرا؟

اگر فردی نگران هستید، به نظرتان اگر در مورد اتفاقات احتمالی آینده به صورت مداوم خیال‌پردازی نکرده و خود را عذاب نمی‌‌دادید چه اتفاقی رخ می‌داد؟

 

منبع:

www.nytimes.com/2019/10/25/learning/are-you-a-worrier.html