برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

روش اصولی درخواست و دریافت کمک موثر در مواقع نیاز

مردم تمایل دارند شما را یاری کنند، اما برای دریافت کمک باید با روش اصولی درخواست خود را مطرح کنید! این خصوصیت زیبای انسانی در تمام فرهنگ‌ها چنان نهادینه شده است که انتظار بی‌تفاوتی افراد در مواقع ضروری را دشوار می‌کند. البته کسی منکر این مطلب نیست که داشتن عزت‌نفس و اعتماد‌به‌نفس یک ویژگی بسیار حیاتی است، اینکه بتوانیم بدون درخواست از دیگری، عزم‌مان را برای حل مشکلات خودمان جزم بکنیم، بنیان شخصیت هر فرد را شکل می‌دهد.

همه ما گاه‌به‌گاه، نیازمند کمک هستیم و توانایی درخواست اصولی کمک یک مهارت قابل یادگیری است. اغلب ما حتی فکرش را هم نمی‌کنیم که داشتن چنین مهارتی هم می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر موفقیت اهداف و رشد زندگی‌مان داشته باشد، اما هر کاری روشی دارد و اگر از راهش وارد شوید تفاوت قابل توجهی ایجاد می‌شود.

دکتر هیدی گرانت، روان‌شناس اجتماعی است که در کتاب خود با عنوان «نیروی امداد: چگونه از مردم درخواست کمک کنید» می‌نویسد: عمل به ظاهر ساده درخواست کمک، در مواجهه با موانع خویش-تقویتی (self-reinforcing) به چالشی مبدل می‌شود که در برخی مواقع غریزی هستند.

خانم دکتر گرانت چنین می‌نویسد: «اگر چه حتی اندیشه تقاضای کمکی هر چند کوچک برای اغلب ما به طرز وحشتناکی ناراحت کننده است، حقیقت این است که در دنیای مدرن ما بیش از هر زمان دیگر به همکاری و حمایت دیگران متکی هستیم.»

در واقع حقیقت این است که قسمت عمده‌ای از استرس و تنش ناشی از تقاضای کمک، صرفا زاییده ذهن ما است: یک مطالعه که در سال ۲۰۰۸ در دانشگاه کورنل انجام گرفت، نشان داد که افراد «حتی در حالت بد‌بینانه نیز با احتمالی به بزرگی ۵۰ درصد به درخواست کمک از سوی دیگران پاسخ مثبت می‌دهند.» در همین راستا دکتر روان‌شناس آدام گرانت چنین اذعان می‌کند که درخواست کمک از دوستان یا افراد ذی‌صلاح در مورد مشکلات خاص می‌تواند بهتر از گرفتن مشاوره از یک متخصص باشد.

به عبارت دیگر، مردم مشتاق هستند به شما کمک کنند، اما شما باید درخواست کمک کنید.

مراحل و اصول درخواست کمک

روش و قدم‌های درخواست اصولی کمک چیست؟

به گفته خانم گرانت، چهار گام مهم برای این کار وجود دارد:

۱. ابتدا اطمینان حاصل کنید که فردی که می‌خواهید از او درخواستی داشته باشید، متوجه شود که واقعا به کمکش نیاز دارید. با توجه به پدیده‌ای به نام کوری غیرعمد، ذهن ما طوری برنامه‌ریزی شده‌ تا بتوانیم صرفا مقدار مشخصی از حجم اطلاعات ورودی را اخذ و پردازش کنیم و بقیه را نادیده بگیریم؛ چرا که پردازش همه داده‌های ورودی به دلیل اینکه انرژی زیادی از ذهن می‌گیرد، عملا امکان‌ناپذیر است.

این بدان معنی است که حتی اگر فکر می‌کنید که با توجه به وضعیت‌تان بسیار روشن است که نیاز به کمک دارید، باید آن را بر زبان بیاورید. چرا که قطعا این احتمال وجود دارد که افرادی که می‌توانند به شما کمک کنند، هیچ‌گاه به ذهن‌شان خطور نکند که شما نیازمند کمک باشید. در بسیاری از مواقع، آگاهی از همین مطلب می‌تواند بر توانایی شما در درک اینکه نیاز به کمک دارید تاثیر گذاشته و دلایل بیشتری پیش‌رویتان بگذارد تا برای درخواست کمک احساس راحتی کنید.

۲. دوم، در آن سوی سکه، خواسته‌تان را برای فردی که از او می‌خواهید تقاضای کمک کنید، شفاف‌سازی کنید تا بتواند درک کند که چرا به کمک نیاز دارید. به عبارت دیگر شما باید واقعا درخواست کنید. طبق گفته خانم گرانت، ممکن است کمک‌کننده بالقوه شما، قربانی دیدگاه بازداری مخاطب از بروز احساسات (audience inhibition) یا ترس از «احمق جلوه کردن در نگاه دیگران» شود که می‌تواند مانع از ارائه کمک توسط افراد شود؛ چرا که در نیت خود برای کمک به شما دچار تردید می‌شوند.

۳. سوم، خواسته خود را کاملا مشخص کنید و مطمئن شوید فردی که قرار است به شما کمک کند می‌داند که چرا به جای افراد دیگر از او درخواست کمک می‌کنید. این کار باعث می‌شود مخاطب برای دیدن موفقیت و خوشحالی شما به نوعی سرمایه‌گذاری کرده و با تمایل واقعی این کار را انجام دهد، نه اینکه خود را به نوعی مجبور احساس کند و موجبات دلسردی وی از کمک به شما فراهم شود.

۴. در آخر، مطمئن شوید که فردی که از او درخواست می‌کنید، زمان و منابع لازم برای کمک به شما را دارد. مطمئنا همه ما سرمان شلوغ است، اما احتمالا نباید برای کمک به اسباب‌کشی منزل جدیدتان از همکاری که درگیر تحویل پنج پروژه مختلف است و فقط تا سر ماه فرصت تحویل آن‌ها را دارد، درخواست کمک کنید.

 

در همین راستا شما را به دیدن این کنفراس از سری مجموعه سخنرانی‌های TED با موضوع «درخواست کمک کردن نشانه قوت است نه ضعف» دعوت می‌کنیم:

 

منبع: نیویورک تایمز