برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

چرا اضطراب داریم؟ چگونه ترس و نگرانی ناشی از آینده را بین ببریم؟

خود را فردی مضطرب و نگران می‌دانید؟ آیا به‌طورکلی اعتقاد شما بر این است که همه کارها خوب پیش می‌رود؟ یا به‌طور مرتب به این فکر می‌کنید که یک اتفاق بدی در آینده رخ خواهد داد؟ جنیفر تاتیز در کتاب خود با عنوان «روش توقف ترس و نگرانی: آیا همیشه منتظر رخ داد اتفاقی ناگوار هستید؟» روش‌هایی برای کاهش اضطراب و خود درگیری و لذت بردن بیشتر از زندگی ارائه می‌دهد که در ادامه به چند روش مهم از این کتاب اشاره می‌کنیم.

دلیل اصلی ترس و نگرانی از آینده چیست؟

آیا تابه‌حال احساس کرده‌اید که شادمانی ناشی از پیروزی بزرگی که به دست آورده‌اید با استرس ناشی از این تصور آمیخته شده باشد و همانند الاکلنگی که بالا می‌رود باید خود را برای پایین آمدن با سر و اتفاقی وحشتناک آماده کنید؟

اگر چنین است، شما تنها نیستید: اغلب وقتی افراد باانگیزه‌ای که مشتاق به دست آوردن چیزی / هدفی هستند و در نهایت بدان می‌رسند، نمی‌توانند واقعا از لذت موفقیت به دست آمده لذت ببرند. برخی از افراد موفق به جای لذت برد مدان نگران رخ دادن اتفاقی هستند که دستاوردشان به باد برود.

دلیل اصلی ترس و نگرانی از آینده

عمده دلیل ترس و نگرانی از آینده این است که فرد با در پیش گرفتن چنین روشی سعی که به معنای خروج از لحظه‌های شادمانی و القای احساس ترس در وجود خود است، در حقیقت تلاش می‌کند خود را برای روبرو شدن با موقعیت‌های سخت احتمالی در آینده آماده کند.

چرا اضطراب و نگرانی از آینده باعث کاهش راندمان فرد می‌شود؟

درواقع، نتایج تحقیقات نشان داده‌اند که برعکس این استراتژی یعنی توانایی تجربه احساسات مثبت و لذت بردن از احساس موفقیت است که توانایی ما را برای مقابله با اضطراب بهبود می‌بخشد.

خبر بهتر اینکه که نتایج تحقیقات انجام‌شده توسط دکتر سونیا لیوبومیرسکی، روان‌شناس دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد که تجربه احساسات مثبت نه‌تنها مقدمات ناامیدی شما را فراهم نمی‌کند که بلکه احتمال دستابی به اهداف شغلی، سلامتی و روابط عاطفی شما را افزایش می‌دهد.

تلاش برای رسیدن به اهداف و سپس ترس و نگرانی در مورد آینده و از دست دادن پیروزی‌ها، باعث می‌شود ذهن هیچ‌گونه فرصتی برای استراحت و استفاده از سیستم پاداش بخشی نداشته باشد و در نتیجه سبب تضعیف روحیه شخص می‌شود.

اما یک سری تکنیک اثبات‌شده وجود دارند که می‌توانند با خاموش کردن گفتگوهای درونی (خود-گفتگو) که مدام در حال گوش زد کردن خطر در کمین بودن ناامیدی در هر گوشه و کنار هستند، اضطراب خود را کاهش دهید و از یک زندگی خوب لذت ببرید.

نویسنده کتاب خانم تاتیز چندین پیشنهاد دارد:

روش کاهش ترس و نگرانی در مورد آینده

۱. توجه داشته باشید که نگرانی و ترس در مورد اتفاقات آینده فقط باعث کاهش شادی و حال خوب فعلی‌تان می‌شود

یکی از دلایل اصلی اضطراب مردم این است که تصور می‌کنند نگرانی و ترس مداوم در مورد اتفاقات آینده باعث می‌شود آمادگی بیشتری برای رویارویی با حوادث ناگوار داشته باشند. اما باید پذیرفتیم که زندگی پیش‌بینی پذیر نیست و هرگز نمی‌توانیم به‌صورت کامل آماده مواجهه با چالش‌های احتمالی آماده ‌باشیم.

دکتر میشل دوگاس، استاد روان‌شناسی در دانشگاه کبک، می‌گوید:

«تعداد اتفاقات بدی که احتمال رخ دادنشان وجود دارد بی‌نهایت است (اکثرا بسیار بعید هستند) و به‌هیچ‌وجه امکان ندارد که یک شخص بتواند همه آن‌ها را پیش‌بینی کند.»

روش کاهش ترس و نگرانی در مورد آینده

۲. به تلاش‌های سخت خود برچسب شانس نزنید

فروتنی یک فضیلت است، اما نباید به هزینه از دست دادن حس ایمانی که به خودتان دارید، تمام شود. هنگامی‌که شما دستاوردها و توانایی‌های خود را کم‌ارزش جلوه می‌دهید و پیروزی‌های خود را تماما به‌پای عوامل بیرونی همچون زمان‌بندی و شانس می‌نویسید، نه‌تنها در حال القای این باور هستید که دست‌هایی پشت پرده‌ای برا موفقت وجود دارد که قدرت کارآمدی (ذهنیتی که شما در مورد توانایی شکل دادن به زندگی خود دارد) خود را نیز از دست می‌دهید. درک اینکه می‌توانیم به خودمان تکیه کنیم، ما را به تلاش مضاعف تشویق می‌کند و پیش‌بینی کننده ظرفیت ما را برای مدیریت موثر احساسات و دستیابی به اهداف است.

۳. به‌جای تاکید بر اهداف، روی ارزش‌های خود متمرکز شوید

اغلب افراد ارزشمندی خود بر اساس تعداد و میزان دستاوردهای شخصی خود می‌سنجند که بسیار اشتباه است و موجب از دست رفتن اعتماد‌به‌نفس آن‌ها می‌شود. در مقاله‌ای دیگر به روش‌های افزایش اعتماد‌به‌نفس پرداخته‌ایم. اما کاری که باید بکنید این است که از خود بپرسید:

چه فضیلتی را می‌خواهم داشته باشم؟

هم‌اکنون چطور می‌خواهم دیده شوم؟

می‌خواهم زندگی‌ام سمبل چه چیزی باشد؟

 

قلم و کاغذی بردارید و به این سوالات پاسخ دهید:

آیا خود را فردی نگران می‌دانید؟ هنگامی‌که اتفاق خوبی برایتان می‌افتد منتظر وقوع حادثه ناگوار هستید؟ یا نسبت به زندگی فردی خوش‌بین هستید؟ چرا این‌گونه فکر می‌کنید؟

آیا در برهه‌ای از زندگی‌تان در مورد چیز بخصوصی مضطرب بوده‌اید؟ در مورد چه چیزی نگران بوده‌اید؟ و چرا؟ اوضاع چطور پیش رفت؟ آیا نگران بودن به شما کمکی برای مواجهه با آن موقعیت کرد؟ اگر می‌توانستید دوباره به آن زمان برگردید رویکرد متفاوتی اتخاذ می‌کردید؟

چه راه‌کارهایی برای مقابله با نگرانی و کاهش اضطراب خود دارید؟ به نظر شما کدام‌یک از راه‌حل‌های ارائه‌شده در این مقاله می‌تواند مفید باشد؟ و چرا؟

اگر فردی نگران هستید، به نظرتان اگر در مورد اتفاقات احتمالی آینده به صورت مداوم خیال‌پردازی نکرده و خود را عذاب نمی‌‌دادید چه اتفاقی رخ می‌داد؟

چگونه می‌توان با اضطراب دوست بود و از آن استفاده بهینه کرد؟ مقاله «استرس چیست؟ تغییر دیدگاه برای کنترل اضطراب به شیوه کاملا جدید: دوستی با استرس!» را مطالعه کنید.

 

منبع: نیویورک تایمز