برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

درمان مهر طلبی: روش رهایی از تله روانشناختی رضایت طلبی و تایید دیگران

معنی روانشناسی رضایت طلبی / مهر طلبی

درک می‌کنم که چه احساسی دارید: احساس تنهایی و استیصال می‌کنید و کسی شما را درک نمی‌کند. حتی اگر بتوانید خود را ترغیب کنید تا شخصیت واقعیتان را به شکلی شجاعانه به نمایش بگذارید، در عمق وجود خود می‌دانید که دیگران شما را نمی‌فهمند. این امر باعث می‌شود همواره در جمع سکوت اختیار کنید و ناراضی باشید. سعی می‌کنید خود را با فکر کردن به این موضوع که شاید خواسته‌های دیگران یک روز سر آید و بعد از آن بتوانید شخصیت واقعی خودتان را داشته باشید و همانطور که می‌خواهید زندگی کنید، آسوده کنید. اما در اغلب مواقع خواسته‌ها و انتظارات دیگران از شما رو به افزایش است و انرژی شما بیش‌ازپیش، کاهش می‌یابد. احساس می‌کنید در دام افتاده‌اید و گرفتار تصمیماتی که خود اتخاذ کرده‌اید، شده‌اید. احساس می‌کنید سرنوشت شما این است که تا آخر عمر به این سبک و سیاق زندگی کنید و رضایت دیگران را جلب کنید (رضایت طلبی / مهر طلبی). زندگی که قرار بود پر از سعادت و کام‌یابی باشد، طوری پیش رفته که اکنون درباره نیت اطرافیان و حتی عزیزان خود شک داریذ.

اگر پاراگراف بالا با تقریب خوبی در مورد شما صحت داشته باشد، احتمالا بر اساس یک سیستم باوری خاصی زندگی می‌کنید که معنی آن این است: تنها راه تغییر مسیر زندگی شما، تغییر دادن اطرافیان است!

شما به گونه‌ای شرطی شده‌اید که تمام خواسته‌های دیگران را برآورده کنید و به اصطلاح روانشناسی شما یک فرد رضایت طلب / مهر طلب هستید.

معنی روانشناسی رضایت طلبی

تله رضایت طلبی و احساس زندانی بودن

نشستن به امید اینکه روزی مردم درک خواهند کرد که چه فشاری بر شما می‌آورند، یا اینکه آرزو کنید روزی دست از خواسته‌هایشان، آمالشان و نیازهای فوری‌شان بکشند، کاری عبث است. بدون تغییر رفتار خود، این امید و آرزو نه تنها احمقانه بلکه یک کار مضر است. تنها راه معتبر برون‌رفت از این معضل این است که کم کم به دنیای درون خود توجه کنید و دریابید که تنها فردی که می‌توانید تغییر دهید، خودتان هستید.

شما می‌توانید این کار را با نگاهی دقیق‌تر به واکنش‌هایی که به شکل خودکار در تعامل با افراد حاضر در زندگی‌تان نشان می‌دهید، شروع کنید. بیماری رضایت طلبی مزمن در طول زمان سبب پیدایش این واکنش‌های ناخودآگاه در وجود شما می‌شود تا از طریق کاهش ناراحتی‌های اطرافیان، احساس خوبی در درون شما پیدا شود. با این حال، همین پاسخ ناخودآگاه به درخواست دیگران است که در نهایت باعث می‌شود حس کنیم به ما خیانت شده است. ما بوسیله تلاش‌های ناخودآگاهی که برای کاهش فشار زندگی می‌کنیم، هر چه بیشتر محدود و قابل پیش‌بینی می‌شویم. از آنجایی که ما همیشه این‌گونه زندگی کرده‌ایم، نمی‌دانیم چگونه باید تغییرش دهیم. این مسئله می‌تواند خسته‌کننده و آزاردهنده باشد. همه ما در نهایت بر این باوریم که خودمان مسئول انتخاب‌های زندگی شخصی‌مان هستیم، که اگر افراد دیگر قدرت کمتری داشته باشند، ما زندگی خودمان را کنترل خواهیم کرد؛ اما گاها دیگران بسیار قوی‌تر و قدرتمندتر هستند و در برخی موارد خاص افراد چنین گمان می‌کنند که دیگران دارای غرایز برتری نسبت به خودشان هستند.

اگر فکر کنید که این‌ها خصوصیات ذاتی شما هستند، مسلما شما فرمان زندگی خودتان را به دست نگرفته‌اید. به عنوان یک فرد رضایت طلب، انگیزه شما برای زندگی کردن، زدودن هرگونه ناراحتی از خود و دیگران است. بنابراین، در هر رابطه‌ای، احساس ناراحتی خیلی زیادی خواهید کرد. شما عمدتا تحت تاثیر احساس ناکامل بودن و ترس از عدم پذیرش و تایید به سر می‌برید.

راه خروج از تله رضایت طلبی / مهر طلبی این نیست که دنبال راه‌هایی برای تغییر افراد دیگر باشیم (حتی اگر انجام دادن این کار آسان به نظر برسد). راه‌حل موضوع در پیدا کردن راه‌هایی برای تغییر واکنش خودکار شما در برابر دیگران و متوجه شدن این موضوع است که این رفتار شما، چقدر برای خود و دیگران ناکارآمد است. برخلاف آنچه احتمالا باور داشته باشید، هنگامی که در حال خرسند کردن دیگران هستید، بهترین وجهه از وجود خودتان را به نمایش نمی‌گذارید؛ بلکه صرفا به نحوی عمل می‌کنید که نشانگر غرایز طبیعی‌تان است (گریز از درد).

روش روانشناسی رهایی از رضایت طلبی و درمان مهر طلبی

من در کتاب خود با عنوان «وقتی هیچ‌چیزی حول محور شما نیست: راهنمای تجدید سلامتی و خوشحالی و آزادی فردی برای افراد رضایت طلب» فرآیند توقف این الگوی رفتاری را یک بار برای همیشه توضیح داده‌ام. توضیح داده‌ام که چگونه افراد رضایت طلب می‌توانند خودشان و رفتارهای ناخودآگاه خود را برای خوشنودی دیگران مدیریت کنند و خود واقعی‌شان را کشف کنند، به طور مستقل فکر کنند و سرنوشت داستان زندگی مطلوبشان را بر عهده بگیرند. موارد زیر از گام‌های اصلی محسوب می‌شوند:

روش روانشناسی رهایی از رضایت طلبی و درمان مهر طلبی

توجه به احساسات درونی فرد مهر طلب

بزرگ‌ترین تغییرات زمانی شروع می‌شود که به جای قضاوت و انکار، با علاقه و احترام به خودمان نگاه کنیم. وقتی ما به افکار و احساساتمان توجه می‌کنیم، این فرصت را پیدا می‌کنیم که به جای واکنش ناخودآگاه به آن‌ها، از آن‌ها بیاموزیم. به این ترتیب، و با مواجه با خصوصیات واقعی شخصی‌مان، درک بیشتری نسبت به واقعیت پیدا می‌کنیم. این رویکرد سبب می‌شود ما متوجه این موضوع بشویم که واکنش‌های ناخودآگاه ما کمکی به حالمان نمی‌کنند. همچنین این امکان را به ما می‌دهد که انتخاب و مسیر متفاوتی در پیش بگیریم. ذهن‌آگاهی تمرینی است که شما را با احساسات درونی خود آشتی می‌دهد.

توجه به عواقب رفتار رضایت طلبی و آفت مهر طلبی

متوجه شوید که مهر طلبی بیش‌ازحد باعث آسیب رساندن به روابطتان می‌شود. سلامت روابط شما بستگی به این دارد که فقط به اندازه سهم خود از آن مراقبت کنید و بدون فیلم بازی کردن، خود واقعی‌تان باشید. هنگامی که برای جلب رضایت دیگران افراط می‌کنید، در روابطتان زیاده‌روی می‌کنید که مسلما سبب کم‌کاری ناگزیر مخاطب می‌شوید. ممکن است نیت شما از زیاده‌روی خوب باشد، اما در نهایت مانع از اثربخش بودن روابط شما می‌شود.

درک اهمیت شخصیت خود

اهمیت اینکه باید خودتان باشید را درک کنید. همه ما افراد منحصربه‌فردی هستیم. ما باید بتوانیم با اطمینان عمل کنیم و با آنکه واقعا هستیم و چیزی که ارج می‌نهیم، ارتباط بگیریم.

یادگرفتن مهارت بخشیدن و رها کردن گذشته

رها کردن را یاد بگیرید. اگر در گذشته گیر کرده باشید و نتوانید چیزهایی را که برایتان اتفاق افتاده است رها کنید، احتمالا چیزهایی که سوءاستفاده کنندگان، قلدرها یا دیگر افراد منفی زندگی‌تان در مورد شما فکر می‌کردند را باور کرده‌اید. اگر رها کردن گذشته را یاد نگیرید، زندانی دیگران باقی خواهید ماند و قادر به شکوفایی کامل نخواهید شد.

(در همین راستا مقاله «بخشیدن و فراموش کردن بدی‌های دیگران و خاطرات تلخ گذشته» را در سایت روانشناسی مایندوِی مطالعه کنید).

روبرو شدن با مشکلات

در نظر داشته باشید که مهر طلبی نوعی اجتناب از مشکلات است که به رشدتان کمک نمی‌کند. هنگامی که مشکلاتی در زندگی بوجود می‌آیند، تمایل ما بر این است که بلافاصله از شر آن احساسات منفی مربوط به آن خلاص شویم. ما هر راهی را امتحان می‌کنیم تا کمترین ناراحتی یا درد را متحمل شویم، تا به نیازهای طبیعی خود پاسخ گفته باشیم. اما هنگامی که از مشکلات اجتناب کرده و سعی می‌کنیم بلافاصله آن‌ها را از بین ببریم، در عمل صرفا آینده را برای خودمان بدتر کرده‌ایم.

پذیرش عشق بدون قید و شرط

تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید آزادانه عشق بورزید یا به واسطه رفتار مهر طلبی زندانی عشق باشید. مسئولیت سهم خود در روابط عاطفی‌تان را بر عهده بگیرید و بدون فیلم بازی کردن شخصیت اصیل خود را بروز دهید تا این روابط را متعادل و رضایت‌بخش کنید.

از منطقه آسایش خود خارج شوید: اعمال تغییرات و تعیین مرزهای جدید شجاعت می‌طلبد.

(در همین راستا مقاله «عشق واقعی چیست؟ از کجا بدانیم که واقعا عاشق شده‌ایم؟ ۷ تفاوت مهم عشق حقیقی با توهم عاشقی» را در سایت روانشناسی مایندوِی مطالعه کنید.)

کنترل اضطراب

از سد اضطراب عبور کنید. هنگامی که تصمیمات مبتنی بر اضطراب ناشی از بیماری مهر طلبی اتخاذ می‌کنیم، در حقیقت خواسته‌های واقعی خود را کتمان می‌کنیم و با خودمان صداقت نداریم. ما بر اساس غریزه و به شکل هیجانی عمل می‌کنیم که ناگزیر باعث می‌شود اضطراب بیشتری در زندگی متحمل شویم. هنگامی که یاد بگیرید خواسته‌های غریزی خود را بهتر مدیریت کنید، حس خواهید کرد که در روابط خود با خانواده، دوستان و خودتان قوی‌تر شده‌اید

(در همین راستا مقاله «۶ راه‌حل فوری برای کاهش استرس و توقف اضطراب» را در سایت روانشناسی مایندوِی مطالعه کنید.)

پذیرش تمام و کمال خویشتن

خویشتن را بپذیرید. پذیرش خویشتن، فرآیندی تدریجی است که از هم‌اکنون شروع می‌شود. این فرآیندی برای شناخت ارزش‌های شما و پروژه‌ای است که کلید می‌خورد تا شما به بهترین حالت ممکن مبدل شوید.

هرگز برای داشتن و زیستن یک زندگی آزادمنشانه دیر نیست.

 

منبع: سایکالیجی تودی