برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

تمرین بخشیدن دیگران و خود: چگونه خاطرات تلخ گذشته را فراموش کنیم؟ ۳ گام مهم
رضی میرفرشبافان در رشد فردی

تمرین بخشیدن دیگران و خود: چگونه خاطرات تلخ گذشته را فراموش کنیم؟ ۳ گام مهم

آیا بخشیدن و فراموش کردن بدی‌های دیگران برایتان کار آسانی است؟ بیایید در مورد این مسئله با هم رو‌راست باشیم. گاهی رفتار دیگران می‌تواند بی‌ادب، بد‌جنس و واقعا آزار‌دهنده باشد؛ در آزادراه در حال رانندگی هستید و راننده جلویی به شما راه نمی‌دهد. کسی اعتماد‌به‌نفس شما را خدشه‌دار می‌کند. همکارتان در انجام کاری سهل‌انگاری می‌کند و عواقبش به گردن شما می‌افتد.

در چنین مواقعی، ناراحتی یا حتی عصبانی‌شدن امری عادی و به نوعی مکانیزم دفاعی محسوب می‌شود. اما سوال این است که آیا بخشیدن افراد و گذشت کردن می‌تواند راهی مناسب‌تر برای بهبود حال ما باشد و سبب افزایش راندمان کاری شود یا خیر؟

بخشیدن چیست؟

بخشیدن چیست؟

در مصاحبه‌ای که اخیرا با دکتر فرد لوکیناز مسئول پروژه بخشش دانشگاه استنفورد داشتم، وی این‌گونه توضیح می‌دهد که:

«تاثیر تجربه‌های دردناک، مانند ایجاد زخم‌هایی بر روح و روان ماست که پرکردن آن‌ها بسیار دشوار است. بخشیدن نام یکی از روش‌هایی است که برای التیام این زخم‌ها به‌ کار گرفته می‌شود و توانایی بخشیدن یکی از رکن‌های مهم سلامت روان است.»

دکتر فرد توضیح می‌دهد که بیشتر مشکلات و نا‌امیدی‌های ما از این‌جا نشات می‌گیرد که خواسته‌ها و آرزوهایمان به جایی راه پیدا نکرده است. به عنوان مثال، شما ممکن است در دل آرزوی داشتن رئیسی خوش‌قلب‌تر، دوستانی قابل اعتماد‌تر، همکارانی وظیفه‌شناس‌تر یا والدین بامحبت‌تری داشته باشید. اما اگر هنوز در مورد اتفاقات گذشته احساس ناراحتی می‌کنید، منبع این ناراحتی‌ها که همراه با احساسات، افکار یا درد فیزیکی هستند، در حقیقت از انتظاراتی نشات می‌گیرد که هم‌اکنون دارید و برآورده نمی‌شوند؛ باید توجه کرد که این مسئله دیگر مربوط به گذشته نیست.

اگر اجازه دهید این احساسات و افکار دردناک از شما دور شوند، می‌توانید از چیزهایی که به شما آسیب زده درس بگیرید و از خودتان محافظت کنید. اما اگر در گذشته غرق شوید و به سرزنش خود ادامه دهید، این مکانیزم محافظتی عملکرد خود را از دست خواهد داد. انتظارات برآورده نشده، شادی‌های روزمره شما را همچون سیاه‌چاله‌ای می‌مکند و سلامت روحی-جسمی شما را تضعیف می‌کنند.

تحقیقات نشان داده افرادی که توانایی پذیرش واقعیت و آسیب وارد شده را داشته باشند و متوجه این مطلب شوند که این موضوع مربوط به گذشته بوده است و امروز یک روز کاملا جدید است، می‌توانند نگرش و افکار منفی خود را رها کنند و سالم‌تر، شادتر و منعطف‌تر زندگی کنند. در همین راستا مراجعه کنید مقاله «افکار منفی تکرار شونده چیست؟ ۶ روش رهایی از شر افکار منفی و مزاحم» را از نظر بگذرانید.

فواید بخشیدن دیگران چیست؟

به عنوان مثال، در حین تحقیق مرتبط با حوزه افزایش راندمان کارمندان متوجه شدیم که یادگیری و اجرای توانایی بخشیدن در محل کار می‌تواند احساسات مثبت را ۲۰ ٪ و رضایت از زندگی شما را ۱۰ ٪ افزایش دهد. همچنین بخشیدن می‌تواند بهره‌وری را تا ۴۰۰ ٪ و فروش را ۲۵ ٪ افزایش دهد.

این بدان معنا نیست که شما باید رفتار بد دیگران را تایید کرده یا بپذیرید؛ یا با افرادی که به شما آسیب رسانده‌اند، آشتی و رفاقت کنید. همچنین این بدان معنا نیست که اگر در حال حاضر با شما بدرفتاری می‌شود به مقابله با آن نپردازید. اما زمانی که شما فردی را می‌بخشید، می‌توانید احساسات تعصب، سرزنش و نارضایتی را از خود دور کنید و داستان شکایت‌گونه خود از زندگی را تغییر دهید و همواره به خود یاد‌آوری کنید که چطور مانند یک قهرمان و با قدرت انتخاب کردید که ببخشید. در نهایت، عمل بخشیدن در حقیقت لطفی است که شما در حق خودتان انجام می‌دهید و نه برای دیگری.

فواید بخشیدن دیگران چیست؟

تمرینِ بخشیدن دیگران

دکتر فرد پیشنهاد می‌کند از روش HEAL (شفا) به عنوان یک راه‌حل آسان برای به‌یاد‌آوردی چهار اصل عفو و بخشش استفاده کنید:

۱. Hope (امیدواری) – بپذیرید که صدمه دیده‌اید و خود را متعهد کنید که ببخشید و بگذرید.

۲. Educate (آموزش) – قبول کنید همیشه نمی‌توانید آنچه را که می‌خواهید به دست آورید. سعی کنید از انتظاراتی که از زندگی یا دیگران دارید و قرار نیست محقق شود، بگذرید.

۳. Affirm (تصدیق کردن) – به خودتان یادآوری کنید که می‌توانید برای سلامتی، عشق، صلح و آسایش امیدوار باشید و انرژی خود را برای دست‌یابی به اهداف مثبت خود متمرکز کنید.

۴. Legitimate (مشروعیت دادن) – تلاش حداکثری خود را برای برآورده کردن نیازهای مشروع خود انجام دهید و به هیچ عنوان پا پس نکشید. به جای تمرکز بر احساسات زخم خورده‌ و دردناک خود، که به فرد آسیب‌زننده اجازه می‌دهد بر شما تسلط یابد، بیاموزید که در اطراف خود دنبال عشق، خوبی و مهربانی باشید. در حقیقت کل مسئله بخشش در مورد قدرت فردی شماست. به قول یک ضرب المثل حکمت آمیز، بهترین انتقام از زندگی آن است که به بهترین نحو ممکن آن را زندگی کنید.

دکتر فرد در ادامه می گوید: «هر چند دنبال کردن آرزوهای شخصی و آمال مشروع در زندگی بسیار عالی است، اما باید احتمال برآورده نشدن همه خواسته‌هایتان و «نه» شنیدن از دنیا و مردم را هم در نظر بگیرید و مجددا به راه خود ادامه دهید.»

۳ گام مهم در بخشیدن دیگران

دکتر فرد برای شروع تمرین بخشیدن در زندگی روزمره‌، چندین توصیه دارد:

۱. توجه به بخشش از سوی دیگران

زمانی را به یاد بیاورید که نیاز داشته‌اید دیگران شما را ببخشایند. ممکن است این افراد والدین شما، همسرتان، همکاران و دیگر افراد حاضر در زندگی‌تان باشند. احتمال این که در طول زندگی خود توسط افراد زیادی بخشیده شده باشید، زیاد است. در نظر گرفتن و توجه به اینکه چگونه دیگران شما را می‌بخشند، می‌تواند یکی از مهم‌ترین و صادقانه‌ترین چیزهایی باشد که برای تمرین بخشایش به شما کمک می‌کند.

۲. بخشیدن نزدیکان

به مواقعی اندیشه کنید که عزیزی شما را رنجانده باشد و نیاز بوده که شما او را ببخشید. به عنوان مثال، اگر متاهل هستید، چه کینه‌ای از همسرتان به دل گرفته‌اید؟ آیا او سزاوار این است که به واسطه آن کینه‌ها او را از خود برانید؟ با خود عهدی برای گذشت ببندید و برخی از این احساسات منفی را کنار بگذارید.

۳. ورزیده کردن ماهیچه‌های بخشش

تمرین بخشیدن را با چیزهای آسان شروع کنید نه چیزهای سخت! این تمرین را با اشتباهات و ناراحتی‌هایی همچون بخشیدن کسی که در ترافیک به شما راه نداده، و یا در قسمت خدمات پس از فروش با شما رفتار محترمانه نداشته، آغاز کنید. تمرین در مورد چیزهایی که واقعا مهم نیست، می‌تواند به شما کمک کند تا عضلات خود را گرم کنید. به این ترتیب، به خودتان نشان می‌دهید که می‌توانید با چیزهایی که قرار نیست همیشه مطابق میل شما پیش برود، بدون این که روزتان را به کلی خراب کنند، دست و پنجه نرم کنید.

چه کسی یا چه چیزی را می‌خواهید ببخشید؟

 

منبع: سایکالیجی تودی