برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

آرایش زنان: علت‌های روان‌شناسی و ۵ روش علمی برای استفاده صحیح از لوازم آرایشی

امشب قرار است بیرون بروید؟ همین جمله برای اغلب زنان به معنی این است که زمانی را صرف آرایش کردن جلوی آینه بگذرانند. از چند دقیقه گرفته یا یک تا چند ساعت و حتی وقت گرفتن از آرایشگر حرفه‌ای، ممکن است بخشی از این فرآیند افزایش جذابیت باشد. درون جعبه‌های جادوی (کیف‌های آرایش) زنان معمولا وسایل مشترکی وجود دارد که شامل: پودر زیرسازی، مداد چشم و رژ لب و گونه است.

زیبایی چیست و چرا از لوازم آرایش استفاده می‌کنیم؟

اما تابه‌حال فکر کرده‌اید که این مجموعه لوازم از کجا آمده‌اند؟ آیا علت روان‌شناختی خاصی برای رفتاری که در جامعه امروز به عنوان آرایش کردن شناخته می‌شود، وجود دارد؟ اگر چنین دلایلی وجود داشته باشد، آیا می‌توان از آن‌ها در راستای منافع خود استفاده کرد؟ اغلب زنان آرایش می‌کنند و این موضوع پذیرفته شده‌ای است، اما سوال اصلی این است که چرا آرایش می‌کنیم؟

زیبایی چیست و چرا از لوازم آرایش استفاده می‌کنیم؟

در نظر ما لوازم‌آرایشی محصولاتی برای افزایش زیبایی و جذابیت ظاهری هستند، اما «زیبایی» به چه معنی است؟ تحقیقات گسترده‌ای که در این راستا و جوامع و فرهنگ‌های مختلف انجام شده، نشان می‌دهد که جذابیت ظاهری در همه جای دنیا تعریف یکسانی ندارد. این نسبی بود زیبایی، ریشه در پیدایش تمدن و شهرها دارد و نه در روند تکامل انسان.

برای مثال لاغر بودن زنان در همه جای دنیا یک ویژگی جذاب به حساب نمی‌آید. بازیگر و مدل مشهور و لاغراندام هالیوود خانم گوینت پالترو که زمانی از سوی مجله مردم به عنوان زیباترین زن جهان معرفی شد، می‌گوید: «اگر ما در زمان یونان یا روم باستان زندگی می‌کردیم، من نه تنها زیبا نبودم که از نظر دیگران مریض و غیر جذاب به حساب می‌آمدم.»

دلایل تکاملی خصوصیات و جذابیت‌های ظاهری زن

به رغم وجود تنوع فرهنگی، برخی خصوصیات ظاهری و جسمانی وجود دارند که در حالت کلی نشانه زیبایی در نظر گرفته می‌شود. شاید ترجیحات انسان‌ها در طی میلیون‌ها سال طوری تکامل یافته باشد که ویژگی‌های جسمانی خاصی را با آمادگی بیشتر برای تولیدمثل، همراه کند. مثلا جوان بودن در حالت کلی، نشانه‌ای قابل‌اعتماد برای باوری یک زن است و به همین خاطر است که چهره یک زن جوان برای مردان دارای جذابیت است. به همین ترتیب، صاف و یکدست بودن پوست (نداشتن جوش و خال) و داشتن تقارن چهره هم از نشانه‌های سلامت جسمانی شخص است. سایر ویژگی‌ها از جمله برجسته بودن لب‌ها و … با برانگیختگی جنسی ارتباط دارند و زیبا محسوب می‌شوند، چون سبب تقویت شاخصه‌های تولیدمثل زن می‌شوند.

روش آرایش کردن صحیح برای جذابیت حداکثری یک زن

آیا لوازم‌آرایشی امروزی که زنان از آن‌ها استفاده می‌کنند با این گفته‌ها همخوانی دارند؟ آنچه از آرایش کردن می‌دانیم این است که:

۱. اگر می‌خواهید رژ لب بزنید، رنگ قرمز استفاده کنید. زنانی که از رژ لب قرمز استفاده می‌کنند، جذاب‌تر به نظر می‌رسند. یک مطالعه میدانی نشان داده است که وقتی یک زن برای آرایش کردن از رژ لب قرمز استفاده می‌کنند، مردان نسبت به زمانی که همان زن بدون رژ لب باشد یا از رژ لب با رنگ‌های قهوه‌ای یا صورتی استفاده کرده باشد، بیشتر برای آشنایی با او پا پیش می‌گذارند.

۲. زیرسازی خیلی مهم است، شاید به این دلیل که پوست صورت را یکدست نشان می‌دهد و جلوه بیشتری به ویژگی‌های سلامتی و تقارن چهره می‌دهد. همه آرایشگرها و زنان می‌دانند که زیرسازی برای افزایش زیبایی بسیار اهمیت دارد. در همین راستا نتایج یک مطالعه نشان داد که از میان تمامی محصولات آرایشی و همچنین سطح‌های مختلف آرایش (از فقدان آرایش یا آرامش کامل)، زیرسازی بیشترین تاثیر را در جذاب بودن یا نبودن یک زن از دیدگاه مردان داشت.

۳. بر روی چشم‌ها تمرکز کنید. از نظر خود زنان، تنها محصول آرایشی که باعث جذابیت چهره زنان دیگر در نظرشان می‌شود، محصولات مربوط به چشم است. خط چشم، سایه چشم و ریمل سبب افزایش ویژگی‌های چهره نوجوان مانند زنان می‌شود. افراد بالغ و بزرگسال، اغلب وقتی جذاب به نظر می‌آیند که ویژگی‌های افراد جوان‌تر مثل چشم‌های درشت و بینی کوچک و لب‌های بزرگ را داشته باشند. به همین دلیل است که اغراق در این قسمت برای بزرگتر دیده شدن چشم و لب و انواع آرایش برای کوچکتر دیده شدن بینی، جذابیت دارد.

روش آرایش کردن صحیح برای جذابیت حداکثری یک زن

۴. به گونه‌هایتان رژ بزنید. چرا سرخاب کردن گونه اینقدر مهم است؟ احتمالا به این دلیل که وقتی زنان از نظر جنسی در شرایط مناسب هستند (در اواسط دوره ماهانه تخمک‌گذاری هستند) یا وقتی از نظر جنسی برانگیخته شده باشند، گونه‌هایشان سرخ می‌شود. استفاده از لوازم‌آرایشی برای سرخ کردن تصنعی گونه روشی برای تقلید این رفتارهای طبیعی است و سیگنال‌های ظریفی از علاقمندی یا برانگیختگی جنسی را به مخاطب ارسال می‌کند. طبق نتایج مطالعات، در این بخش هم رنگ قرمز ارتباط بیشتری با جذابیت جنسی دارد.

۵. صِرفِ آرایش کردن باعث می‌شود شما سالم‌تر جلوه کنید. فارغ از هر گونه معیارهای زیبایی‌شناختی، لوازم‌آرایشی به زنان کمک می‌کند تا از نظر اجتماعی جایگاه بهتری پیدا کنند. نتایج یکی از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که وقتی زنان آرایش می‌کنند، سالم‌تر و با اعتماد‌به‌نفس بیشتر ارزیابی می‌شوند و حتی پتانسیل کسب درآمد بیشتری نسبت به زنانی که آرایش نمی‌کنند، دارند. این یافته‌ها نشان می‌دهد که آرایش کردن در استراتژی معرفی فرد چقدر می‌تواند موثر باشد.

به طور کلی می‌توان این گونه نتیجه‌گیری کرد که استفاده از لوازم‌آرایشی مدرن در راستای اهداف تکاملی معنی پیدا می‌کند. ازآنجایی‌که باروری زنان با ویژگی‌های جوانی و سلامتی در ارتباط است، چرا از آرایش در جهت افزایش جلوه این دو خصوصیت استفاده نکنیم؟

چرا مردها آرایش نمی‌کنند؟

اما در مورد این سوال بحث‌برانگیز که چرا اصولا مردان آرایش نمی‌کنند، جواب روان‌شناسی تکاملی این است که مطالبات مردان در مورد بحث تولیدمثل متفاوت از زنان است. ازآنجایی‌که مردان برای باروری محدود به بازه زمانی خاصی نیستند، لذا به جای اغراق بر ویژگی‌های جوانی و سلامت برای نشان دادن باروری خود، احتمالا باید بر نشان دادن دارایی‌ها و ثروت خود تمرکز بیشتری کنند تا هنگام انتخاب همسر از دیدگاه زنان ارزش بالاتری در بازار رقابت داشته باشند.

در پایان باید خاطرنشان کرد که اگرچه آرایش کردن می‌تواند در ادراک مخاطب از جذابیت جسمی ما موثر باشد، اما تاثیر آن محدود است. اگرچه در روابط کوتاه‌مدت جذابیت و زیبایی ظاهری یک امتیاز محسوب می‌شود، اما افرادی که دنبال رابطه بلندمدت و ازدواج هستند، اولویتشان بر زیبایی درونی از جمله مهربانی، هوش و حس شوخ‌طبعی است تا جذابیت بیرونی.

با تمامی این تفاسیر می‌توانید حدس بزنید زنان مو بور برای مردان جذابیت بیشتری دارند یا زنانی که موی مشکی دارند؟ برای یافتن جواب این سوال مقاله «رنگ مو بور یا مشکی: آیا زن بلوند برای مرد جذابیت بیشتری دارد» را مطالعه کنید.

 

منبع: سایکالیجی تودی